Filmheltenes Klub
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Seneste emner
» Adventure Sumit
Hva' er Indy for én? EmptyTors Apr 09, 2015 3:49 pm af Just Indy

» Skurke & Helte-Fest 2014
Hva' er Indy for én? EmptyTors Jul 31, 2014 3:31 pm af Wolverine

» Er der nogen...?
Hva' er Indy for én? EmptyTors Maj 22, 2014 9:58 am af Jens_Hoppe

» Skurke & helte-fest 2013
Hva' er Indy for én? EmptySøn Maj 05, 2013 2:57 pm af Wolverine

» Star Wars Celebration Europe II
Hva' er Indy for én? EmptyFre Nov 09, 2012 10:08 am af Ace

» SKURKE & HELTE-FEST 2012 - invitation
Hva' er Indy for én? EmptyTors Sep 20, 2012 10:57 pm af Wolverine

» Velkommen til 501st. legion
Hva' er Indy for én? EmptyOns Aug 01, 2012 10:21 pm af Bullwhip

» Helte / skurke fest 3!
Hva' er Indy for én? EmptyTirs Jul 31, 2012 10:11 pm af Bullwhip

» Fuglsang søger udklædte til to begivenheder
Hva' er Indy for én? EmptyTors Jul 26, 2012 6:50 pm af ZallyAward


Hva' er Indy for én?

4 deltagere

Go down

Hva' er Indy for én? Empty Hva' er Indy for én?

Indlæg  Indy-K Ons Okt 15, 2008 1:43 pm

Meget inspireret af snakken i tråden om Indy-5, og i langt højere grad af de nye tider på COW, har jeg igen taget et skridt baglæns for at se på, hvad det egentlig er jeg er fascineret af ved Indiana Jones.

En ting er alt gearet; læderjakken, hatten, pisken, støvlerne og alt det seje, men når jeg ser medlemmer af COW posere i en tråd, hvor de viser sig frem i "The full Indy" hopper kæden altså lidt af.
For mig er Indy nemlig ikke en cool actionhelt i stil med Rambo og alle de andre lavvandede typer. Indy ser IKKE sig selv som en helt, så det virker stødende på mig når folk poserer i Indy-gearet med dræberblik i øjnene.

Så i ren protest er jeg ved at grundlægge en ny samling af Indy-gear - nemlig hans civile tøj i CS. For de interesserede er skoene fra New Haven også Aldens, men i en langt mere universitets-konservativ udgave (Alden-model 947). Jakken og bukserne burde kunne fås i herrehuset, og slipset kan man låne af Poul Nyrup.
Brillerne er højeste mode igen, også de helt runde sygekassebriller, og så mangler der faktisk kun en ung knægt på en motorcykel, men det kan vi jo sige er "optional".

Og det er det Indy er for mig: En dedikeret mand med en interesse for historie og kultur. Hans gear er noget der hænger i klædeskabet - just in case - og ikke noget han går rundt i, hvis han kan blive fri. Og dog. Han nyder sikkert sine eventyr lige så meget som jeg gør, men det der er underholdning for mig er jo livsfare for ham.

Sådan kan jeg lide at se Indy for mig. Hvem er han for dig?
Indy-K
Indy-K

Antal indlæg : 132
Fødselsdag : 30/07/60
Alder : 63
Lokation : Fyn
Tilmeldt d. : 05/10/07

http://www.kentbovin.com

Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  Gæst Fre Okt 17, 2008 9:30 pm

Ja, i sandhed: hva' er Indy for én? Jeg må sige at jeg selv har tænkt tanken flere gange. Især i forbindelse med at have læst flere af de romaner der er udgivet om ham. Til tider kan det være svært at skelne James Bond og Indy fra hinanden. Imidlertid vil jeg nøjes med at forholde mig til den Indy vi møder i filmene.

Indy er for mig den mand der altid er på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt - af en eller anden grund er det dog altid det forkerte tidspunkt for Indy. Indy er den alvidende, den svarhavende, den der altid har løsningen, men altid er to et halvt skridt bagud. Indy er den ultimative "uheldige helt" - et faktum der blev understreget da manden, der aldeles ikke har tid til børn, gik hen og fik en søn.

Nej, Indy er ikke Rambo, Terminator eller John McClane. Det er vel det der er helt fantastisk ved ham. Hans evne til at klare tingene trods alle odds, og på trods af det, på en eller anden måde, ende værre end han startede. Jeg kan på mange områder identificerer mig med Indy - bortset fra det faktum at den lian jeg ville få fat i, ville være pilrådden, hvilket ville resulterer i at jeg endte på bunden af det dybe hul (jf. Raiders).

Ideen med professor-Indy, er faktisk helt god. Jeg kan godt forstå at man reagerer imod "Indy'er med død i øjnene". Det er ikke meningen med Indy. Indy er ikke en koldblodig morder der går på den første den bedste. Han er bare den der altid står i vejen, når der er en flok bøller på vej over på den anden side af kløften.

Og dog. Indy har jo også hele det her redde-verden/den-hører-til-på-et-museum ting. Er det ikke lidt ærke-helt-agtigt.

Hmm.

Én ting er i al fald sikkert, og det er at Indy er Indy.

VH
Emiliussen


Sidst rettet af Emiliussen Lør Okt 18, 2008 11:32 am, rettet 1 gang
avatar
Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  Indy-K Lør Okt 18, 2008 12:01 am

Vi skal lige have et billede af ham:

Hva' er Indy for én? Nh_070701-21
Indy-K
Indy-K

Antal indlæg : 132
Fødselsdag : 30/07/60
Alder : 63
Lokation : Fyn
Tilmeldt d. : 05/10/07

http://www.kentbovin.com

Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  DB5 Lør Okt 18, 2008 11:30 am

Hm Indy har altid for mig stået for eventyr, gammel historie, efterforskning og en der bare gerne vil bevare tingene (artefekterne ?) på de rette steder, i stedet for at andre tjener penge på dem. (The last crusade)
DB5
DB5

Antal indlæg : 196
Fødselsdag : 19/12/74
Alder : 49
Lokation : Virum
Tilmeldt d. : 05/10/07

http://www.myspace.com/deetsmac

Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  Kredepops Tirs Dec 02, 2008 2:33 am

Godt indlæg Smile Jeg vil dog starte med at spørge om hvad COW er?
Kredepops
Kredepops

Antal indlæg : 279
Fødselsdag : 29/10/79
Alder : 44
Lokation : Danmark
Tilmeldt d. : 22/05/08

http://www.chrisguldager.com

Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  Ace Tirs Dec 02, 2008 5:00 pm

Kredepops skrev:Godt indlæg Smile Jeg vil dog starte med at spørge om hvad COW er?


For mig blev bekendtskabet med COW i 2004 startskuddet for min egentlige Indiana Jones interesse. Jeg havde dog siden Last Crusade interesseret mig for kostumet og filmene, men mere var det ligesom ikke rigtig blevet til, eftersom man ikke skulle bevæge sig langt udenfor matriklen I Videbæk iført hat, før folk begyndte at opfatte det som ret underligt  Jeg var også af den opfattelse, at jeg sikkert var ret alene om den sære interesse, og derfor levede den ud I det skjulte.

Nå, men i 2004 fandt jeg så COW og sprang så for alvor ud af busken. Jeg fik ret hurtigt samlet et nogenlunde OK kostume og anskaffet nogle props, men det stoppede ikke her. Jeg tog med til nogle summit’s fordi jeg syntes det kunne være meget sjovt at se nogle andre med samme interesse og få luftet kostumet. Indtil videre er det blevet til 2005 i Hannover, 2006 Hamburg, 2007 England og Odsherred hvor jeg mødte de danske drenge.

På de summit’s har jeg mødt mange spændende personer som jeg hurtigt fandt ud af deler mange af de samme interesser med på mange områder. Det er da lidt fantastisk af man kan mødes over Indiana Jones, Bond eller Star Wars el.lign. og ’bonde’ i løber af få timer og bare have det sjovt, og for en stund være væk fra hverdagen pligter. Venskaberne man kan få gennem COW og hele Indiana Jones interessen er for mig blevet det vigtigste. Det gælder ikke kun COW, men også et hvert andet forum hvor folk kan mødes omkring en fælles interesse.

I starten kom man jo på COW for at få inspiration og hjælp til kostumet og props men man bliver hængende på siden fordi man begynder at kende folkene på forumet.
Som der står på vores ’challenge coin’ “Come for the gear, stay for the people” gælder stadig.

Jeg skal så indrømme at jeg ikke selv får skrevet ret meget på COW for tiden, og det af følgende grunde:
Mangel på tid som det første
Forumet styret suverænt og noget restriktivt af bestemte nøgle personer.
Når man har været på forumet nogle år oplever man at de samme spørgsmål kommer igen og igen selv om de har været behandlet tidligere, men fair nok, de nye medlemmer har selvfølgelig også krav på et svar.

Jeg har også hørt enkelte personer fra det tyske forum sige, at efter at have set KOTCS er deres ’fandom’ død selv om de egentlig godt kunne lide filmen. De forventede at en ny film ville være som olie på et bål, men der skete det stik modsatte. Måske fordi den retro nostalgi og måde Indiana Jones karakteren nu har ændret sig i forhold til de 3 første film. Film som vi jo har set igen og igen de sidste mange år og derfor nok ikke lader meget plads til nytænkning i universet. Det var vel nærmest som at vente i spænding på juleaften, og efter festen tænker man, nå ja, det var så det og hvad nu..

Personlig var jeg næsten klar over at det var prisen vi måtte betale for endnu en Indiana Jones film, en pris som jeg gerne betaler, men samtidig også er klar over, at jeg ikke er helt fan på samme måde som før, men dog stadig fan.

Det skal siges at der er kommet en helt del nye fans på COW siden KOTCS hvilket jo er herligt, men samtidig kan jeg konstatere at mange af de tidligere faste besøgende nu svigter forumet og det er jo lidt synd.

COW er stadig en siden man ikke kan undgå at stifte bekendtskab med før eller siden, hvis man er hardcore Indiana Jones fan

Ace out
Ace
Ace
Admin

Antal indlæg : 999
Fødselsdag : 27/02/76
Alder : 48
Lokation : Videbæk, Danmark
Tilmeldt d. : 30/09/07

Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  Kredepops Ons Dec 03, 2008 12:45 am

Aaaaahaaaaaa Club Obi-Wan! Anede bare ikke at det var det forkortelsen refererede til. Jeg må indrømme at min 'fandom' (ikke at forveksle med min manddom affraid ) har svinget en del. Jeg har gennem en del år samlet på gear og props, men så snart jeg har 'det hele' så falder min interesse som regel også, så hopper jeg på en anden franchise et stykke tid, indtil der sker noget nyt eller man lige finder interessen frem igen. Jeg har hele tiden elsket 'Raiders'. Det er min yndlings film og at det er den perfekte film kan intet rykke ved, ikke engang en halvlunken KOTCS, selvom jeg nød gensynet.
Jeg har læst alle romanerne, selv de kedelige af Martin Caidin som egentlig ikke var rigtig Indy efter min bog. Hvis jeg mangler en Indy blod indsprøjtning så er det kun Raiders eller til nød TOD der duer. Crusade er okay, den har fantastiske øjeblikke, men indeholder også nogle lidt kedelige momenter.

Oh well nok om det. Jeg har fornyligt fået fornyet min interesse for Indy igen bla. ved hjælp af det her dejlige forum, og nu skal der sq opgraderes på kostumet Smile
Kredepops
Kredepops

Antal indlæg : 279
Fødselsdag : 29/10/79
Alder : 44
Lokation : Danmark
Tilmeldt d. : 22/05/08

http://www.chrisguldager.com

Tilbage til toppen Go down

Hva' er Indy for én? Empty Sv: Hva' er Indy for én?

Indlæg  Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum